DIRIKU HAMBA YANG LEMAH

Jumaat, 30 Mac 2012

Peristiwaku pada 30 march 2012

Pada hari jumaat yang penuh berkat dan ceria ini. Dengan semangatnya kami bersiap-siap untuk ke Melaka untuk mengikuti rombongan kelas Keterampilan Penulis iaitu subjek minor sastera kami. Tetapi kami hanya peserta tambahan dan dijemput dan diajak mengikuti rombongan ini ke Melaka selama 3 hari 2 malam. Kami telah banyar dan nama kami dalam senarai pun sudah ada. Aku merupakan antara 15 orang peserta undangan bagi memenuhi ruang yang kosong untuk mengikuti rombongan ini. Pada mulanya memang aku tidak percaya bahawa kami mahu ke Melaka pada hari ini. Dengan malas dan penatnya aku gagahi juga. Kepada ibuku juga tidak diberitahu lagi.
Pada malam sebelum kejadian, aku dan kawan serumahku bersemangat menyimpan pakaian dan menggosok baju untuk dipakai dan dibawa ke sana. Pada hari kejadian, kami dikehedaki berkumpul di Bitarasiswa(UPSI). Dengan cerianya aku dan 5 lagi kawanku berkumpul denga membawa bersama beg-beg pakaian yang sederhana besar untuk bertolak ke Melaka. Selepas membayar bayaran. Kami berkumpul dan wakil pengurusan pengangkutan memanggil seorang demi seorang nama peserta. Kami adalah senarai yang terakhir..namun, kejadian/peristiwa and so on yang paling pelik, aneh and so on haha.. juga telah berlaku pada aku dan 5 orang kawanku juga.. kami ketiadaan sit kosong untuk duduk di dalam bas…dalam hati aku..ALAMAK!!!! JANGAAAANN KAMI DITINGGALKAN…

Namun, apakan daya..sudah tertulis pada hari ini kami tidak dapat pergi ke Melaka.. APAKAH PERASAAN ANDA SEKIRANYA BERADA DI TEMPAT KAMI?? APAKAH REAKSI ANDA SEKIRANYA DIMINTA TIDAK MENYERTAI ROMBONGAN INI?? Padahal kami dialu-alukan memenuhi ruang kosong dalam rombongan ini, tetapi kami dilayan begini pula.. salah siapakah?? Aku sendiri?? Seharusnya benda-benda begini tidak sepatutnya berlaku.. Perasaan aku pada masa itu tidak dapat digambarkan dengar kata-kata..sedih..malu..sakit hati..diperbodohkan dan sebagainya… Nasiblah aku bersama-sama temanku dihiburkan beberapa pakcik or abang driver yang lebih memahami kami berbanding urusetia yang tidak setia itu haha..:-D..
Hari yang ceria tiba-tiba menjadi hari yang paling malang dalam hidupku sebagai mahasiswa. Kami masing-masing memujuk hati masing-masing dengan gelak ketawa. Namun, perasaan dan peristiwa hari ini tidak akan aku lupakan dengan senang begitu sahaja. Kejadian ini membuat aku takut or seraam (haha xder laa sampai seram) untuk menumpang lagi mana-mana program yang bukan anjuran kelas aku sendiri. Salah siapakah ini?? Kami hanya menjadi mangsa kejadian (haha macam kes pembunuhan la pulak).. sesiapa yang menjadi pengurus atau ajk pengakutan dan senarai peserta perlu peka dengan permasalahan ini agar tidak lagi berlaku . InsyaAllah suatu hari nanti kita akan menjadi pendidik..jika perkara ini berlaku di sekolah.. apakah perspektif masyarakat terutamanya ibu bapa terhadap pengurusan sekolah yang kurang baik ini.. berusahalah memajukan diri sendiri (pesanan kepada rakan-rakan dan juga diri sendiri huhu)
..BERKHIDMAT UNTUK NEGARA…

Tiada ulasan:

Catat Ulasan